Skupinová práca s rodičmi - ako sa to začalo? Jeseň 2012
V rámci komplexnej starostlivosti o dieťa s ADHD v našom zariadení je nutné zapojiť do procesu zmien obe strany, teda dieťa i rodiča. Rešpektujeme rodičov s ich osobnou aj rodinnou históriou a snažíme sa im poskytnúť odborné poradenstvo i podporu pri výchove detí s ADHD.
V rámci systematickejšej práce s rodinou pripravujeme skupinové poradenstvo pre rodičov detí. Plánujeme zorganizovať 2 skupiny rodičov.
-
skupinu 8-9 rodičov detí na I.stupni ZŠ, pod odborným vedením dvoch psychológov ( Mgr.Lenka Zeleňáková, Mgr. Silvia Illés )
-
skupinu 8-9 rodičov detí na II. stupni ZŠ, pod odborným vedením dvoch psychológov ( Mgr. Alica Kopernická, PhDr. Marek Linha ).
Stretávali by sme sa 2-krát mesačne v určený pracovný deň, cca. od 15hod do 17hod. ( Asi 5 stretnutí od októbra do Vianoc ).
Cieľom stretnutí by bolo jednak nadviazať s rodičmi bližší kontakt, ale predovšetkým pomôcť im hlbšie vniknúť do problematiky ADHD, rozšíriť ich rodičovské kompetencie a pomôcť im vyrovnávať sa so záťažovými situáciami v rodine a riešiť ťažkosti spojené s výchovou dieťaťa s ADHD. Cieľom je tiež vytvoriť akúsi komunitu rodičov, ktorý majú podobné problémy, čím získajú aj emocionálnu podporu.
Štruktúra stretnutí :
1. stretnutie:
Zoznámenie účastníkov ( možnosť bližšie popísať históriu svojho dieťaťa, s akými ťažkosťami sa stretávajú, kontakt s inštitúciami … )
Problematika ADHD :
-
v úvode vypočuť si od rodičov ich pohľad na problematiku, čo vedia o ADHD, odkiaľ majú informácie, kde ich hľadajú...
-
naše odborné stanovisko k ADHD : obraz poruchy
-
-
-
-
-
-
-
-
diagnóza
možné príčiny
pravdepodobný priebeh
-
-
-
-
-
-
-
-
2.- 4. stretnutie :
Pedagogicko – terapeutické intervencie na zmiernenie impulzívneho a opozičného správania :
a) Rodinné pravidlá
-ako definovať rodinné pravidlá
( zoznam minimálnych požiadaviek bez ktorých to nejde, ako téma na diskusiu, vytvorenie zoznamu rodičmi a ich individuálne hodnotenie... )
-
ako účinne vyjadrovať požiadavky smerom k dieťaťu
-
ako primerane kontrolovať
-
ako dôsledne reagovať na dodržiavanie, aj na porušenie pravidiel a požiadaviek
V rámci týchto troch stretnutí zadávať rodičom tzv. domáce úlohy, ku ktorým sa na nasledujúcom stretnutí vrátime.
b) Voľný čas
trávenie voľného času s deťmi s ADHD v rodinách
-
námety a nápady na konkrétne formy voľnočasových aktivít vychádzajúc zo špecifík detí s ADHD
-
stretnutie :
Zhodnotenie stretnutí
-
zhodnotenie stretnutí, diskusia
-
zopakovanie naučených zručností
-
možné námety pre ďalšie stretnutia
Predkladala a napísala: Mgr. Silvia Illés