Vyhľadávanie

Kontakt

PODPORNÁ SKUPINA PRE RODIČOV - čítajte viac...ADHD a tzv. Poruchy správania - SPREVÁDZANIE VÝVINOM. Individuálne a skupinové poradenstvo pre deti, rodičov, pedagógov...

PhDr. Marek LINHA, psychológ:
0944 657 507 - rodičia detí v LVS/DC, učitelia LVS a podobne
0948 901 851 - súkromne

Mgr. Silvia Illés: Základné rady pre výchovu dieťaťa s ADHD

09.05.2013 07:06
  1. Bezprostredná spätná väzba
  • mala by vychádzať  z našich pocitov
  • nehodnotíme, nekritizujeme, ale vyjadrujeme svoj pocit
  • pre dieťa je prijateľnejšie „Vadí mi, že máš v izbe neporiadok“, ako „Si neporiadny.
  1. Hodnoťte dieťa čo najčastejšie
  • čo najčastejšie poskytujeme pozitívnu spätnú väzbu
  • pochvala, pohladenie
  • pochváliť napr. keď sedí pri úlohe a píše, ako kárať za to, že od  nej odišlo
  1. Používajte názorné a jasné zrozumiteľné ocenenie
  • vhodné odmeny : fyzický kontakt, výhody, drobné hračky, príležitostne peniaze
  • materiálne odmeny nie často
  1. Používajte pochvalu miesto trestu
  • trest je účinný len u detí, ktoré ho dostávajú výnimočne a sú oveľa častejšie chválené
  • pravidlo : pochvala pred trestom
  • ak robí niečo zlé, pokúsiť sa najprv zmeniť správanie, ak poslúchne, pochváliť ho
  • trest, až keď odmieta zmenu
  • trest by mal byť používaný 2-3 krát menej často ako odmena
  1. Zviditeľňujte čas
  • deti s ADHD nemusia rozumieť požiadavkám na dodržanie časového limitu
  • potrebujú vonkajšiu kontrolu – pripomínať čas, budík ...
  1. Zviditeľňujte dôležité informácia
  • napr. kartičky s dôležitými informáciami – „Neodchádzaj od stola“, „Opýtaj sa, keď nevieš“...
  1. Nerozčuľujte sa, jednajte
  • dieťa s ADHD je citlivé na naše hodnotenie, ale menej vnímavé k napomínaniu, obsah prednášky mu často uniká
  • lepšie je menej kárať a poučovať, ale bezprostredne jednať
  1. Predvídajte problémové situácie
  • zamyslite sa, pred nejakou situáciou, ktorá môže dieťaťu spôsobovať problémy ( nákupy, návštevy, reštaurácia ) a naplánujte ich tak, aby sa dieťa čo najmenej nudilo
  • jasne stanoviť 2 -3 zásady správania a odmeňovať, ak sa toho drží , napr. „Drž ma za ruku a nič nechytaj“, priebežne informovať, ako mu to ide
  1. Nepovažujte problémy dieťaťa za svoj osobný problém
  • nepripúšťajte si pocity viny a zlyhania
  • zostaňte pokojný, reagujte s humorom, odíďte do inej miestnosti nabrať dych
  • večer zhrňte deň s dieťaťom, snažte sa o pozitívne zhodnotenie, aby neusínalo s pocitmi viny, ale s istotou, že ho máte radi

 

Spracované podľa M.Goetz, P.Uhlíková : ADHD porucha pozornosti s hyperaktivitou. Galén, 2009.