Mgr. Alica Kopernická: Ako môžete zmeniť komunikáciu s dieťaťom
Nevýhodný spôsob komunikácie, rizikový |
Výhodnejší spôsob komunikácie, úspech pravdepodobný |
Nadávate si, urážate sa, ponižujete sa |
Vyjadrujte emócie bez urážok, napr.: ,,hnevám sa, že..., nepáči sa mi, keď...“ |
Skáčete si do reči |
Nechajte druhého dohovoriť, vyjadriť, čo cíti |
Stále kritizujete |
Zdôraznite, čo je dobré a čo zlé |
Bránite sa napádaniu |
Pozorne počúvajte, overujte si, čo počujete, hovorte pokojne, nedohadujte sa |
Dávate kázania, veľa rozprávate |
Povedzte to jasne, stručne |
Pozeráte sa mimo, nie na toho, kto rozpráva |
Udržujte očný kontakt |
Krčíte sa, hrbíte sa, prechádzate sa |
Narovnajte sa a dávajte pozor |
Používate sarkazmus |
Hovorte normálnym tónom |
Odkladáte koniec |
Urobte záver a pokračujte |
Myslíte na najhoršie |
Nerobte unáhlené závery, majte otvorenú myseľ |
Vyťahujete minulosť |
Držte sa v súčasnosti |
Čítate druhým myšlienky |
Pýtajte sa ostatných na ich názor |
Prikazujete |
Žiadajte jasne, vecne |
Mlčíte |
Povedzte, čo cítite |
Rozčuľujete sa |
Počítajte do 10, relaxujte, opusťte miestnosť |
Zľahčujete vážne veci |
Berte vážne aj to, čo vám pripadá ako maličkosť |
Popierate, že ste to urobili |
Priznajte sa |
Zaoberáte sa drobnými chybami |
Priznajte, že nič nie je na 100%, prehliadajte drobné chyby |
Zdroj: Goetz, M., Uhlíková, P. (2009): ADHD. Porucha pozornosti s hyperaktivitou.