Mgr. Silvia Illés: Základné rady pre výchovu dieťaťa s ADHD
- Bezprostredná spätná väzba
- mala by vychádzať z našich pocitov
- nehodnotíme, nekritizujeme, ale vyjadrujeme svoj pocit
- pre dieťa je prijateľnejšie „Vadí mi, že máš v izbe neporiadok“, ako „Si neporiadny.
- Hodnoťte dieťa čo najčastejšie
- čo najčastejšie poskytujeme pozitívnu spätnú väzbu
- pochvala, pohladenie
- pochváliť napr. keď sedí pri úlohe a píše, ako kárať za to, že od nej odišlo
- Používajte názorné a jasné zrozumiteľné ocenenie
- vhodné odmeny : fyzický kontakt, výhody, drobné hračky, príležitostne peniaze
- materiálne odmeny nie často
- Používajte pochvalu miesto trestu
- trest je účinný len u detí, ktoré ho dostávajú výnimočne a sú oveľa častejšie chválené
- pravidlo : pochvala pred trestom
- ak robí niečo zlé, pokúsiť sa najprv zmeniť správanie, ak poslúchne, pochváliť ho
- trest, až keď odmieta zmenu
- trest by mal byť používaný 2-3 krát menej často ako odmena
- Zviditeľňujte čas
- deti s ADHD nemusia rozumieť požiadavkám na dodržanie časového limitu
- potrebujú vonkajšiu kontrolu – pripomínať čas, budík ...
- Zviditeľňujte dôležité informácia
- napr. kartičky s dôležitými informáciami – „Neodchádzaj od stola“, „Opýtaj sa, keď nevieš“...
- Nerozčuľujte sa, jednajte
- dieťa s ADHD je citlivé na naše hodnotenie, ale menej vnímavé k napomínaniu, obsah prednášky mu často uniká
- lepšie je menej kárať a poučovať, ale bezprostredne jednať
- Predvídajte problémové situácie
- zamyslite sa, pred nejakou situáciou, ktorá môže dieťaťu spôsobovať problémy ( nákupy, návštevy, reštaurácia ) a naplánujte ich tak, aby sa dieťa čo najmenej nudilo
- jasne stanoviť 2 -3 zásady správania a odmeňovať, ak sa toho drží , napr. „Drž ma za ruku a nič nechytaj“, priebežne informovať, ako mu to ide
- Nepovažujte problémy dieťaťa za svoj osobný problém
- nepripúšťajte si pocity viny a zlyhania
- zostaňte pokojný, reagujte s humorom, odíďte do inej miestnosti nabrať dych
- večer zhrňte deň s dieťaťom, snažte sa o pozitívne zhodnotenie, aby neusínalo s pocitmi viny, ale s istotou, že ho máte radi
Spracované podľa M.Goetz, P.Uhlíková : ADHD porucha pozornosti s hyperaktivitou. Galén, 2009.