INDIVIDUÁLNA PRÁCA S DIEŤAŤOM A RODIČOM / Mgr. Lenka Zeleňáková: Kazuistika – Matej (Kognitívne behaviorálny prístup)
Anamnestické údaje
-
dieťa z 1. gravidity, rizikovej, pôrod fyziologický, 3150g/49cm, prekonal icterus neonatorum
-
raný psychomotorický vývin bez pozoruhodností
-
nástup do MŠ v 3 rokoch s dobrou adaptáciou
-
OŠD o 1 rok pre nezrelosť
-
zmena základnej školy v 3. ročníku z dôvodu sťahovania sa
-
ťažkosti v správaní a učení sa poľa rodičov zvýraznili po zmene školy
-
v 02/2012 vyšetrený v CŠPP:
- špeciálnopedagogické vyšetrenie poukazovalo na dyslexiu, dysgrafiu, dysortografiu, oslabenie sluchového vnímania a pozornosti
- psychologickým vyšetrením zistené ADHD
-
rodina úplná, rodičia s učňovským vzdelaním, matka t.č. nezamestnaná, dvaja súrodenci – brat a sestra
-
nástup do LVS koncom šk. roka 2011/12 do 4. ročníka, internátny pobyt
Z psychologických vyšetrení
realizovaných v LVS
-
úroveň rozumových výkonov celkovo v pásme priemeru – výkony v jednotlivých zložkách sú výrazne nerovnomerne rozložené
-
verbálne rozumové výkony dosahujú pásmo priemeru, neverbálne rozumové výkony pásmo vyššieho priemeru
-
zraková a sluchová pamäť zodpovedajú veku
-
testy organicity pozitívne
-
porucha správania na báze ADHD (hyperaktivita, impulzivita, negativizmus)
Ďalšie odborné vyšetrenia
realizované počas pobytu v LVS
-
logopedické vyšetrenie: narušená komunikačná schopnosť – dyslália (rotacizmus)
-
špeciálnopedagogické vyšetrenie: dyslexia, dysgrafia, dysortografia
-
pedopsychiatrické vyšetrenie: hyperkinetická porucha správania F 90.1, medikácia (Tiapridal)
ANALÝZA PROBLÉMU
Popis problému:
-
prejavy sy. ADHD, negativizmus (odmietavý k plneniu si povinností), verbálne a fyzicky agresívny (vulgárny k dospelým a spolužiakom, nadáva im, agresívny k deťom)
-
hlavným problémom sú útočné reakcie na spolužiakov, ktorí chlapca slovne alebo fyzicky „provokujú“
Kontext problému: prostredie školy, vyučovanie, prestávky
Spúšťače (A): nadmerná verbálna produkcia spolužiakov, hluk v triede, nadávky spolužiakov na rodičov chlapca alebo na jeho osobu, prípadne fyzický útok spolužiakov, podráždenie
Prejavy problémového správania (B)
Vonkajšie správanie: vstane z miesta, „kričím, aby boli ticho“, keď to nepomáha, tak povie: „keď neprestaneš, tak ťa zbijem“, prípadne ich „zhodím na zem a držím pri zemi“, nadáva spolužiakom, rozhadzuje veci po miestnosti
Kognície: predstava, že ich zbije, zaškrtí, „keby ostatní nezakročili, už by bol zaškrtený“, „zas pôjdem k psychiatričke alebo na psychiatriu“
Emócie: hnev
Telesné pocity, psychofyziologické reakcie: bolesť (keď sa bije so spolužiakmi), zrýchlený dych, búšenie srdca
Častosť: nepravidelne, miestami aj niekoľkokrát týždenne, sú „pokojné dni“, inokedy sa afekty vyskytujú aj niekoľkokrát denne
Dôsledky (C):
pozitívne: do istej miery uvoľnenie napätia; má dobrý pocit, že „spolužiakov utíšil“, dosiahne svoje; získa pozornosť okolia, ktoré rieši problém; vyhne sa školským aktivitám, povinnostiam
negatívne: zlý pocit zo seba, že nadáva spolužiakom; nemožnosť odchodu domov (pre nízky počet bodov); zákaz PC v domácom prostredí, prípadne iný trest doma; medzery vo vedomostiach, ťažkosti vo vzdelávacom procese
Modifikujúce faktory:
- horšie: hluk v triede; neprítomnosť učiteľa v triede; pokračujúce útočné správanie od spolužiakov; plnenie povinností v škole; poznámka učiteľa (strach z trestu doma)
- lepšie: keď mu kamaráti povedia: „nerob to, budeš mať problémy“; poznámka, odobraté body; predstava, že ak bude v 3. stupni, nepôjde na víkend domov; návšteva McDonalds alebo kina s rodičmi, keď bude doma
Aktuálny duševný stav: dráždivý, negativistický, útočný
Užívanie liekov: pedopsychiatričkou ordinovaný Tiapridal
Iné problémy: ťažkosti v učení, konflikty s bratom, nerešpektovanie rodičov
CIELE TERAPIE
V rámci práce s dieťaťom
Eliminácia nežiaducich prejavov správania (verbálne a fyzické útoky, impulzivita) na primeranejšie formy správania
-
edukáciou dieťaťa (o obraze poruchy ADHD, ŠVPU, o neprimeranosti jeho správania, o dodržiavaní šk. poriadku)
-
snahou o získanie vhľadu (analýzou dôsledkov a spúšťačov konkretného správania – model ABC)
-
nácvikom riešenia problému:
- STOP technika (semafor) – zastavenie/plánovanie/konanie (trénovanie v miestnosti psychológa; zastavenie: dýchanie, rátanie, zaťatie pästí)
- „poviem to učiteľke“
- „vyjdem na chodbu, sadnem si na schody, po ukľudnení sa vrátim“
- v prípade, že zostane v triede, povie si: „nestojí mi to za to“, „nechcem mať problém“
- presmerovanie pozornosti na žiadúcu činnosť
-
umiestnením signálnej karty semaforu na lavici; červený „náramok“ na ruke pripomínajúci červenú farbu semaforu
-
verbálnym signálom učiteľa: „stop“
-
znižovaním vnútorného napätia, dráždivosti prostredníctvom relaxačných techník:
- nácvikom brušného dýchania
- nácvikom Jacobsonovej progresívnej relaxácie (zaťatie pästí využiteľné aj pri STOP technike, na oddialenie emocionálnej reakcie)
- relaxáciou s imagináciami
- po afekte sa osvedčilo boxovacie vrece či trhanie papiera
-
špeciálnopedagogické reedukácie
V rámci práce s personálom
-
oboznámenie s vybranými spôsobmi riešenia problému žiaka (odchod z miestnosti, pomocné „Stop“ od učiteľa)
-
pozitívne posilňovanie vhodného správania
-
konzultácie so psychológom - prehodnocovanie správania chlapca, vhodností jeho reakcií
V rámci práce s rodinou
-
edukácia rodičov v rámci skupinovej práce s rodičmi (obraz ADHD, ŠVPÚ, výchovné postupy, pozitívne posilňovanie vhodného správania)
-
individuálne konzultácie s rodičmi/poradenstvo – výmena informácií, pozitívne posilňovanie vhodného správania aj v domácom prostredí (výlet, kino, PC, ...)
ZHODNOTENIE TERAPIE
-
intenzita a frekvencia verbálnych útokov na spolužiakov je zmiernená (pozorovanie, individuálna práca s dieťaťom, konzultácie s pedagógmi, hodnotenie v bodovacom systéme)
AKTUÁLNY STAV
-
koncom šk. roka sa zvýraznil negatívny postoj k plneniu si školských povinností
-
rodičia ukončujú pobyt chlapca v zariadení, nastupuje na bežnú ZŠ, prejavili nespokojnosť
-
rodičia nesúhlasili s pedopsychiatrickou liečbou a po konzultácii s pedopsychiatričkou bol Tiapridal vysadený